Trött på höstrusket satte jag i går kosan sydvart. Söderns goda värme längtade jag efter.. Pyttsan det var ju lika ruggit i Söderköping. Lika bra att fortsätta alltså..Söder ut på E22 säkrast så jag kommer bort från allt trafikkrångel i Norrköping.
Jag körde från Söderköping och söder ut med en kopp nybryggt kaffe från Staoilmacken i mugghållaren bredvid mig. Tillåten hastighet 100 km i timmen allt frid och fröjd.. så plötsligt, efter halva muggen kaffe, blev det hastihetsbegränsning till 70 på denna stora E22. Jag bromsade upp självklart men med en lastbil i jätteformat, tjugo meter bakom mig, så ökade jag på liiiite…
Efter att ha kört på en 70 sträcka i nästan en mil utan någon verksamhet kom det plötsligt ett stoppljus. Det slog just om till rött och sista bilen i karavanen framför rullade iväg..
Här var det stopp för vägarbete.. Jag väntade, drack upp resten av kaffet och väntade igen.. Efter tio minuter, kom “väglotsen” tillbaka med en lång karavan bilar i norrgående filen.. Så var det våran tur att följa väglotsen.. Det pågick asfaltering i mycket långsamt tempo, jag gissat att de på en arbetsdag hinner att asfaltera 2 kilometer men den avstängda sträcka var fem kilometer..
Helt onödigt och djäkligt störande för trafiken på en Europa väg..
Jag ringde till polisen.. Jag vill anmäla transportstyrelsen och Svevia för brott mot vägtrafikförordningen grund paragrafen om att “Man inte i onödan, får hindra och störa trafiken”
Polisen sa… Ja men det har nog tillstånd till det..
Jahaja, så man kan få tillstånd att i onödan hindra eller störa trafiken alltså…
Jaa, så är det. Sa polisen
Men jag tycker att det hade räckt med en avstängning bara de korta sträcka där arbete pågick eller till och med, satt alla trafik i de norrgående filerna men med hastighetsbegränsning.. Plats finns det utan vidare..
Ska vi låta transportstyrelsen och Svevia få hålla på och blockera våra vägare?? Eller ska vi ta in andra entreprenörer istället, några som följer lagarna..
God dag på er.