Efter några dagars vila i La Coruna (Corunja) så startade vi om igen. Nu hade värmen mött upp så att vi var på varmare breddgrader var utan tvekan. Vinden var Nordost eller kanske mera ost egentligen. Det blev motor som vanligt, men efter några timmar kunde vi sätta segel. Vinden var god och åt rätt håll efter att vi girat sydvart efter spaniens nordvästra hörn..
Det är långa avstånd efter kusten. Hamnar finns men de är för grunda för den här båten ansåg skepparn. Sent om sider.. kom vi fram till hamnstaden Portos. En av besättningsmedlemmarna mönstrade av här och flög hem. Vardagen närmade sig.
Efter ytterligare något dygn.. jag har tappat räkningen, så kom vi till nästa hamn på den Portogisiska kusten, Cascais. En vacker plats och naturligtvis vackert väder.. Fin hamn men dock hutlöst dyr enligt skepparn. Vi träffade på två Norska båtar en modern båt på väg bort.. Och en gammal vacker träbåt, ritad av den Norska båtkonstruktörs ikonen Ole Olson. Båten var byggd 1952 i Barcelona för ägaren till rederiet Maersk ( Danskt) Nu hade en Norman “Geir” köpt hem henne till Norge. En kulturskatt på väg hem. Grattis Norge.
Vi fortsatte bort. Nu hade hemlängtan satt till så i frisk nordlig vind med spirad genua och “preventergajad” stor, (vi har lärt oss) länsade vi söder ut med en härlig fart. 140 distansminuter på 18 timmar ger nästan 8 knop i snittfart. Nästan så jag blir lite lyrisk. Tidigt på morgonen anlöpte vi Porto majo på Portugals sydkust. Vi möttes av morgontidiga fiskebåtar och i soluppgången la vi till i den nya “Hemmahamnen”
Flygresan hem avlöpte utan problem.. jo det förståss, jag hade en extra väska med mig.. det kostade 100 evro extra, så Rayan Air tar in på gungorna det de förlorar på karusellen.. Föresten.. karusellen var inte heller billig..
Nu är jag hemma och tänker dra några slutsatser. Resan har varit väldigt lärorik.
1. tidvatten finns. Jag har gått kurser och lärt mig, då verkade det väldigt krångligt men.. verkligheten är betydligt enklare. Men man måste veta och följa de enkla regler som gäller.
2. Det blåser mycket på haven.. Någon sa att “om man inte vet att det blåser mycket på Nordsjön så har man inget där att göra” Jag har lärt mig att blåsten och vågorna är inte något problem om man gör rätt med sin båt. Så.. vet man inte hur båten ska hanteras på Nordsjön så har man inget där att göra.
3. Jag har lärt mig mycket om människor, både andra “kulturer” (skottar tex) och även om samspel i den inre gruppen. Här finns en del nyttiga saker att lära.
4. Jag har lärt mig att väder inte är en vetenskap.. Det är mycket gissande. Men det är ok bara man vet hur man ska bete sig när inte prognosen stämmer.. hantera båten, ändra kurs, söka hamnalternativ mm. Tidplaner och brådska får inte tvinga fram felaktiga beslut.
5. Sist men inte minst.. Borta bra men hemma bäst! Jag känner att jag nu uppskattar våra “hemmavatten” i än större grad efter att jag sett vad andra vatten har att erbjuda.
Så med detta, avslutar jag den här “resebloggen” och i morgon återgår bloggen till sitt mera vanliga utseende.
Vi ses i morgon, god dag på er