I går noterade jag till min glädje att Folkbladet granskar den “politiska makten” på ett förtjänstfullt vis. I dag presenterar Folkbladet en artikel om det oerhört generösa spritrepresenterandet inom Norrköpings kommuns Hamnbolag. En middag har i bara sprit, kostat drygt 40000, förtitusen kronor…. Detta i en kommunal sektor där alla inblandade borde veta bättre. Flera av våra sk “Ledande politiker” var med, de som samtidigt kräver att varje kostnad inom vården skall nagelfaras in i minsta detalj. Tex vid inköp av lyfthjälpmedel för att spara personalens hälsa…. Jag skulle kunna skriva många fula ord om dessa valda företrädare men jag stannar vid att berätta att ordförande för detta kommunala hamnbolag med stora spenderbyxor, är Hans Lundin. Just det… samma Hans Lundin som hade en mycket ledande politisk roll när Beslutet om utbyggnad av idrottsparken fattades. Samma Hans Lundin som också var ordförande i IFK Norrköping under tiden, samma Hans Lundin som fortfarande har en ledande roll i Norrköpingskommun när beslutert om försäljning av våran idrottspark togs.
Hur ska vi hantera detta i nästa val???
I dagens Folklblad, dock inte i NT, har den gamla stridisen Bengt Olof Dike, numera utesluten ur Moderaterna, skrivit en insändare om Landstingets 19 heltids betalda politiker. Han undra vad alla dess gör för att utveckla vår och trafik i vårat område?? Fullt berättigad fråga tycker jag. I synnerhet idag när vi samtidigt, i NT, kan läsa att 12 tjänster inom psykvården i Norrköping skall bort. Den psykvård som under många år dragits med alldeles för dåliga resurser med tanke på viket behov det finns av psykiatri i samhället idag. Där ska det sparas… De människor med psykiska sjukdomar som drabbas av detta beslut är ju kanske ingen röststark grupp så där kanske de styrande vågar…. Modigt va?
Hur ska vi hantera detta i nästa val???
Jag såg till min stora förvåning att Östsam, en politisk paralellorganisation till Landstinget, trycker på regeringen om att båtlyften i Göta Kanal ska byggas. Det här spektaklet med båtlyft eller “Pariserhjul för båtar” som Göta Kanal AB har insett det galna i ska tydligen drivas vidare. Det kommer inte att lösa några trafikproblem på E22 men skapa en massa trafikproblem på Göta Kanal. Det är ofattbart att det inte har gått hem hos alla ännu. Vem är det som driver detta vidare? Är det Söderköpings kommun??