Farväl SAAB

SAAB mitt gamla kära bilmärke. Vad händer med dig.

Nu verkar affären vara klar och i dagens DN kan man läsa följande: Spykers aktieägare säger ja till Saabköp.

Nu är planerna att det nya bolaget ska noteras på Stockholmsbörsen.

Samtidigt frågar DN om läsarna kan tänka sig att köpa aktier i det nya SAAB bolaget. Svaret var ett rungande NEJ.

Under min livstid ca 60 år har SAAB varit en bil som människor haft råd med. Den har också legat bra till i teknisk utveckling. Driftekonomin har varit mycket bra och på den tiden frihjulet var med så var bränsleförbrukningen mycket måttlig. SAAB:en var svensk, delarna okomplicerade och varje bilverkstad kunde SAAB. Blev det några problem så fanns hjälpen bakom nästa krök.

Nu är det inte så längre. Det är inte så mycket av bilen som är svenskt ens. Delarna är mycket komplicerade. Det är också väldigt dyrt att både köpa och äga en SAAB idag. Verkstäderna måste vara specialiserade med mycket datorer osv. för att kunna felsöka vid problem. Slutsatsen är att, vi har inte lust längre att lägga en så stor del av familjeinkomsten på en bil och då faller SAAB bort. Vi får istället köpa billiga och … ganska bra utländska bilar.

När Sverige och svenskarna inte vill ha SAAB:en längre så är den “körd” SAAB andan är försvunnen.

1 comment

  1. Tänk att få ratta en SAAB 96 med frihjul och rattväxel, det var tider när man fick dom för en tusenlapp elleer två, kanske världens mest praktiska men känslan.
    Min bästa SAAB var en SAAB99 från 1970, fortfarande frihjul och startnyckel mellan säterna, att jag skrotade den grämer mig fortfarande.
    SAAB s själ försvann med GM, numer kör jag VOLVO
    Olle

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *