Vinterväglag

Äntligen har Banverket tagit krafttag när det gäller att hålla spåren öppna. Två gamla lok från 1950 talet har kallats in från ett museeum. De här gamla loken klarar kylan, de är starka och försedda med rejäla plogar. Manskapsvagnar är kopplade bakom loken så det finns kunnig personal med som kan fixa frusna växlar mm. Bra… gammal är älst och de som tycker att det var bättre förr.. har helt rätt den här gången.

Under dagarna med halka och mycket snöande har jag varit ute på vägarna och kört ganska många mil. Många är gångerna när det har varit stopp och jätte långa köer. Orsaken har varit att bilar har krockat eller hamnat i diket. Väl framme vid olycksplatsen har jag konstaterat att i de flesta fall skulle det ha gått bra att köra bilarna åt sidan för att övrig trafik ska flyta på. Men varför i hela världen görs inte det då.. Folk står med gapande munnar och väntar på polisen… Är de inblandade överens om händelseförloppet så behövs ingen polis alls i det läget. Kör åt sida…

Jag blir mest förvånad över hur bärgningar går till. Mitt under värsta rusningstid, stänger man av viktiga vägar utan att ta minsta hänsyn till övrig trafik… Upprörande. Bärga istället i lågtrafik, spärra inte av, använd personal för att dirigera annan trafik förbi i lugn och ro..

Idag är det den fjärde dagen efter Jul. Dagens väder speglar hur vädret kommer att bli April och det verkar väl inte så otroligt, eller vad tycker ni.

Nu ska jag och hunden.. ut på en lite promenad. Hunden är favoriten Lukas, Golden retriver som vi får låna ibland. Han ska nu ut och nosa sig igenom promenadvägen för att kolla vad som har hänt där sedan morgonrundan med vikarierande matte.

God dag.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *